BIRTHH – Born in the Woods

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 BIRTHH is Alice Bisi’s dark alter-ego, “the conscience of a nineteen-year-old who spends most of her time thinking about apocalyptic events “. It is a persona who defines herself “Queen Of Failureland”, a young queen who finds no peace inside her mind: “I thought love was enough / But truth is love is dead”. Born In The Woods isn’t just the voice of this character, it is her body itself: bass-drum kicks simulating frantic heartbeats, lungs breathing convulsively between the lines, guitars spinning vortexes till nausea, and almost tangible backing vocals intertwine synthetic layers that enshroud and penetrate the veins. Just as much as the music, even the lyrics are filled with references that evoke the flash through which BIRTHH speaks: “I’ll be poison in your blood / And I’ll be darkness in your eyes / And I’ll be propane in your lungs” (Wraith). Chlorine is the synthesis of a poisonous love: “You’re chlorine in my veins / The blood flooding to my brain.” The outcome in all cases is fatal: “and kill my senses now, I don’t mind / if you want death, darling, death you’ll find”(Senses). The sound of this torment shows great attention to detail and a taste for downtempo-ambient atmospheres. “I wanted the Wurlitzer and most of the guitars to have some kind of lo-fi imprint in order to contrast the sharp and neat sounds of the beats and of the arpeggiators; the organ and the harmonium have been inserted with pretty much the same purpose. We wanted to add percussion sounds taken from the everyday life (snap, claps, water, doors slamming, etc.) and to integrate them into fragmented rhythms that could disorient the listener. In most of the tracks we did not even use the bass: I liked the idea of ​​being able to make an electronic music record without the aid of this central element: to get that depth we opted for kick-beats with a very low frequency.” Born In The Woods combines the sensitivity of songwriting with clear folk roots, to the refinement of electronic arrangements. The most striking feature of this album are the vocal harmonies, leading the songs to epic climaxes reminiscing of gospel music, making the intense voice of BIRTHH speak directly to the heart. Born in the Woods is available on 12″ vinyl, CD and digital.

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BIRTHH è l’oscuro alter-ego di Alice Bisi, “la coscienza di una diciannovenne che spende la maggior parte del proprio tempo a pensare a eventi apocalittici”. Un personaggio che, per prendere in prestito il titolo di una delle canzoni del disco, si definisce “Queen Of Failureland”, una giovane regina che non trova pace: “I thought love was enough / But truth is love is dead”. Born In The Woods non è solo la voce di questo personaggio, è il suo stesso corpo: con i suoi colpi di cassa a mimare un inquieto battito cardiaco, i respiri affannosi tra i versi, le sue chitarre nauseanti, i suoi cori caldi, quasi tangibili, intrecciati a tappeti sintetici che avvolgono ed entrano nelle vene. Anche le parole di queste canzoni sono colme di riferimenti alla fisicità, alla carne stessa attraverso cui BIRTHH si racconta: “I’ll be poison in your blood / And I’ll be darkness in your eyes / And I’ll be propane in your lungs” proclama Wraith, mentre Chlorine descrive un avvelenamento da amore:“You’re chlorine in my veins / The blood flooding to my brain”. L’esito in ogni caso è fatale: “Kill my senses now, I don’t mind / if you want death, darling, death you’ll find” (Senses). Il suono di questo tormento mostra una grande attenzione per i particolari e un gusto per le atmosfere downtempo e ambient. «Ho preferito che i suoni del Wurlitzer e di gran parte delle chitarre avessero un certo timbro lo-fi, a fare da contrasto ai suoni precisi e netti dei beat e degli arpeggiatori. Anche l’organo e l’armonium sono stati inseriti con lo stesso scopo. Mancano quasi del tutto gli elementi della batteria acustica. Abbiamo lavorato molto per aggiungere suoni percussivi presi dalla quotidianità (snap, battiti di mani, acqua, porte che sbattono…) e integrarli dentro ritmi frammentati, a volte disorientanti. In gran parte dei brani non abbiamo usato nemmeno il basso: mi piaceva l’idea di poter fare un disco di musica elettronica senza l’ausilio di questo elemento centrale: per ottenere quella profondità abbiamo optato per delle casse con una frequenza bassissima». Born In The Woods unisce la sensibilità di una scrittura cantautorale, dalle evidenti radici folk, alle ricercatezze degli arrangiamenti elettronici. Il vero elemento distintivo del disco restano le armonie vocali (artificiali e non), che portano le canzoni a climax dai toni quasi gospel, e fanno parlare l’intensa voce di BIRTHH direttamente al cuore. Born in the Woods è disponibile su vinile 12″, su CD e in digitale.

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